قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبگاه زارچ
 
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

سلام دوستان . امید اینکه انشاالله اصل حال همگی خوب باشد . از آنجا که یکی از اهداف این وبلاگ بررسی مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر زارچ میباشد ، اینجانب مجتبی دلاوری یکی از آداب مرسوم شهر و دیارمان را به رشته تحریر در آورده تا انشاالله توسط شما محترم نقد و مورد بررسی قرار بگیرد .  

رسم بی رسوم !

مراسم پاتختی یا همون شاباش یا شادباش ، رسمیست بسیار پسندیده که پس از جشن عروسی ، نزدیکان عروس خانم و آقا داماد هدایایی را جهت عرض تبریک ، تقدیم این دو زوج تازه به خون? بخت رفته می کنند ؛ امّا این مراسم در شهر زارچ و احتمالاً در بعضی از شهرهای دیگر بطور نامعقولی انجام می گیرد ؛ به این ترتیب که پس از گذشت یکی دو روز از مراسم جشن عروسی ، چندی از اقوام و دوستان شبی را دور هم دیگر جمع می شوند که بعد از صرف شام یک نفر بعنوان نماینده ، هدایا و فرد اهدا کننده را یکی پس از دیگری با صدای بلند اعلام و هدیه را به فرد گیرنده تقدیم می نماید . قابل ذکر است که در گذشت? نچندان دور فاصل? زمانی بین جشن عروسی و مراسم شاباش با مراسمی بنام عروس دیدنی پر می شد که بانوان محترم? محل به منزل عروس مراجعه و شروع به برانداز کردن منزل ، جهیزیه و خود عروس خانم می پرداختند که الحمدا... مدتیست این رسم از باب افتاده و رو به پایان است . در مراسم شاباش ابتدا از پدر محترم عروس شروع می کنند ؛ پدر عروس خانم بعد از متحمل شدن خرج و مخارج عروسی و خرید جهیزیه که در دوره و زمان? فعلی واقعاً کمر شکن است ، در آن شب پر خاطره موظف است برای تک تک اقوام آقا داماد اعم از پدر بزرگ و مادر بزرگ هم از طرف پدری و هم از طرف مادری ، پدر و مادر داماد ، برادران و خواهران ، عموها و عمّه ها ، دایی ها و خاله ها و در نهایت خود عروس و داماد هدیه ای را تقدیم نماید . این نکته را هم بگویم که هم? افرادی که برای عروس و داماد جدید هدیه ای را می آورند موظفند برای عروس و داماد قدیم که همان پدر و مادر آقا داماد می باشند هدیه ایی را نیز تقدیم نمایند ؛ جدای از این بعضی از افراد با کوله باری سنگین تر از این مراسم مرخص می شوند ، مثلاً برادر بزرگتر آقا داماد که قبلاً  ازدواج نموده ، به این ترتیب که پدر زن برادرداماد بعد از اهدای هدایای خود به داماد و عروس و پدر و مادر داماد هدیه ای را به داماد خودش که همان برادر داماد باشد تقدیم می کند ! خلاصه بعد از گذشت چند ساعت از شب که معمولاً تا ساعت دو نصف شب بطول می انجامد این مراسم به پایان می رسد و همگی به منازل خود باز می گردند ؛ در منزل اگر اهل خانه خصوصاً بانوان به نقد و بررسی مراسم شاباش نپردازند ، حدوداً ساعت سه بعد از نصف شب چشم ها بسته می شود ، حالا کی باز شود؟ شاید لنگ ظهر فردا !!!

از شوخی بگذریم بعد از توضیحاتی که در مورد مراسم پاتختی شهر زارچ داده شد این سؤال را مطرح می کنم که آیا نمی توان این مراسم را به نحو احسن در یک بعدازظهر شیرین با صرف یک عصران? ساده و دلپذیر با تقدیم هدایایی چون قطعه طلا و یا مبلغی پول نقد فقط به عروس خانم و آقاداماد سپری نمود؟    

برگرفته از وبلاگ:


[ یکشنبه 91/8/7 ] [ 4:19 عصر ] [ وب زارچ ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام! از حضور شما در این وبلاگ بسیار خرسندیم. دوست داریم از مطالب شما در این وبلاگ استفاده نماییم . پس لطفا با ما در تماس باشید. این وبلاگ نویسنده ندارد و فقط از مطالب دیگر کاربران استفاده میکند. ********************************* زمان حضور من فقط چهار شنبه ساعت 23 ******************************* واما زارچ:::: شهر زارچ (به سکون ر) در ۵ کیلومتری باختر شهر یزد در مرکز ایران قرار گرفته‌است. شهر زارچ مرکز بخش زارچ است که سرچشه زارچ و اله آباد زارچ آن را چون مرواریدی در صدف در بر گرفته اند.شهر زارچ تا سال ۱۳۴۲ خورشیدی جزو نواحی روستایی به‌شمار می‌رفت و از این سال بعنوان منطقه شهری شناخته شد و شهرداری آن در همان سال تأسیس گشت زارچ از مجموع چهارده شهر استان یزد هفتمین شهری است که بعد از شش شهر:یزد،اردکان،بافق،تفت، ابرکوه و مهریز شهرداری آن تأسیس گردیده‌است . زارچ را در استان بنام شهر علمی میشناسند . که فارغ التحصیلان دانشگاهی و حوزوی زیادی را داراست .
موضوعات وب
RSS Feed



بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 65663
فروش بک لینک طراحی سایت